25 Ιουλ 2007

Με τί ασχολείται τελικά η Κλασική Αρχαιολογία;

Διάβασα πριν λίγο καιρό τη βιβλιοκριτική της Erika Simon (Gnomon 78, 2006, 533-536) για τη διδακτορική διατριβή του Iωάννη Μυλωνόπουλου (J. Mylonopoulos, Πελοπόννησος οἰκητήριον Ποσειδῶνος. Heiligtümer und Kulte des Poseidon auf der Peloponnes. Kernos Suppl. 13 (Liège 2003). Εν συντομία η διατριβή διαπραγματεύεται τη λατρεία του Ποσειδώνα στην Πελοπόννησο, όπως αυτή παραδίδεται μέσα από τις φιλολογικές πηγές, τις επιγραφές και την αρχαιολογική πληροφορία, όπως προκύπτει από τις ανασκαφές και τα ευρήματα. Οι παρακάτω σκέψεις δεν αφορούν τη διατριβή αυτή καθαυτή, ούτε την συντάκτρια της βιβλιοκριτικής (με την Erika Simon θα ασχοληθούμε προσεχώς). Αφορούν μια νοοτροπία τόσο διαδεδομένη όσο και – κατά τη γνώμη μου – λανθασμένη στους κόλπους της Κλασικής Αρχαιολογίας.
Και γίνομαι πιο σαφής: Η βιβλιοκριτική αρχίζει με την εξής πρόταση (ελεύθερα μεταφρασμένη): «αυτή η διατριβή ανήκει περισσότερο στο πεδίο της ιστορίας της ελληνικής θρησκείας παρά σε αυτό της Κλασικής Αρχαιολογίας».
Και προκύπτουν τα ερωτήματα: ποιες εργασίες ανήκουν στην Κλασική Αρχαιολογία και ποιες σε άλλα πεδία; Τί τις χαρακτηρίζει και ποιο το περιεχόμενό τους;
Μπορεί τα παραπάνω ερωτήματα να έχουν αυτονόητες απαντήσεις, όχι όμως για όλους. Γιατί υπάρχουν διάφορες απόψεις, συχνά έντονα συγκρουόμενες, που απαντούν στα παραπάνω. Υπάρχει για παράδειγμα η άποψη ότι αρχαιολόγοι είναι μόνο αυτοί που ασχολούνται με τα ευρήματα αυτά καθαυτά, που μελετούν την εξέλιξή τους, την τυπολογία τους, την εικονογραφία τους κ.ο.κ., δηλαδή το αντικείμενο έξω από το αρχαιολογικό περιβάλλον του ως αντικείμενο Τέχνης και μόνο. Η άλλη άποψη προτείνει τη μελέτη όλων των διαθέσιμων στοιχείων, φιλολογικών, επιγραφικών και αρχαιολογικών στην προσπάθεια της αναπαράστασης της κάθε πλευράς, πολιτικής, κοινωνικής κ.οκ., του παρελθόντος πολιτισμού.
Επιστρέφουμε στο παράδειγμα της συγκεκριμένης διατριβής. Ο συγγραφέας συγκέντρωσε όλα τα διαθέσιμα σε αυτόν στοιχεία για να μελετήσει τη λατρεία του Ποσειδώνα στην Πελοπόννησο. Και αναρωτιέται κανείς: οι επιγραφές δεν είναι αρχαιολογικό εύρημα; Δεν πρέπει οι φιλολογικές πηγές να ληφθούν υπόψην όταν είναι τα μοναδικά στοιχεία που μας έχουν μείνει και τελικά: η μελέτη της θρησκευτικής ζωής των αρχαίων Ελλήνων δεν είναι αντικείμενο μελέτης της Αρχαιολογίας;
Η παραπάνω άποψη της Simon δεν είναι ούτε καινούρια ούτε ξεπερασμένη – δυστυχώς. Και είναι βαθιά ριζωμένη στους κόλπους της Κλασικής Αρχαιολογίας από τη γέννησή της έως και σήμερα. Είναι η Αρχαιολογία – Ιστορία της Τέχνης. Μια στείρα περιγραφή του ευρήματος, η τυπολογική του εξέλιξη και η χρονολογική του ένταξη με βάση το στιλ. Και αυτή η τάση είναι ιδιαίτερα εμφανής στη γερμανική παράδοση και βιβλιογραφία. Η αποθέωση της Κατηγοριοποίησης. Κλασική Αρχαιολογία σημαίνει να μελετούμε τα αντικείμενα ως προϊόντα Τέχνης και μόνο, άσχετα αν για παράδειγμα είναι ταφικά ή αναθηματικά ανάγλυφα, ελεύθερα ή αετωματικά γλυπτά, αν τα αγγεία ανακαλύφθηκαν σε τάφους ή σε ιερό.
Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η Simon προέρχεται από αυτήν την παράδοση, έχει ασχοληθεί μόνο με την εικονογραφία και στο κάτω κάτω είναι και πολύ ηλικιωμένη για να έχει πιο ανοικτούς ορίζοντες. Δεκτό. Η νοοτροπία όμως αυτή είναι εντονότατη και στη σύγχρονη γερμανική βιβλιογραφία και στην εκπαίδευση στα πανεπιστήμια. Και είναι τόσο έντονη, που πολλές φορές ξεπερνά την συνηθισμένη ανταλλαγή απόψεων και θέσεων ανάμεσα στους μελετητές. Ένα – σχετικά ανώδυνο - από τα πολλά παραδείγματα: υφηγήτρια παρουσιάζει σε διάλεξη μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων για αναθηματικά ανάγλυφα. Στην εισαγωγή της αναφέρεται σε μια πρόταση από το βιβλίο του W. Burkert, Αρχαία ελληνική θρησκεία. Αρχαϊκή και κλασική εποχή (Αθήνα 1993). Στη συζήτηση που ακολουθεί, καθηγήτρια Αρχαιολογίας ‘επιτίθεται’ στην ομιλούσα, λέγοντας ότι είναι απαράδεκτο να αναφέρεται σε μελετητές άλλων τομέων, ότι τους αρχαιολόγους πρέπει να τους ενδιαφέρει μόνο η εικονογραφία και τέτοια τινά....
Σε αυτό το θέμα θα χρειαστεί να επανέλθω…

5 σχόλια:

museologist είπε...

Γεια σου in antis. Καλή αρχή με το blog σου. Με είχε απασχολήσει και μένα στο παρελθόν το θέμα με τι ασχολείται η κλασική αρχαιολογία κλπ. και συμφωνώ με τις παρατηρήσεις σου περί έμφασης στην ιστορία της τέχνης κλπ.

Υπάρχει φυσικά και η άποψη μερικών προϊστορικών αρχαιολόγων που λένε ότι η κλασική αρχαιολογία δεν είναι καν αρχαιολογία, διότι (μπορεί να) βασίζεται υπερβολικά στις ιστορικές πηγές και όχι στα αρχαιολογικά δεδομένα...

Ανώνυμος είπε...

Σ’ ευχαριστώ museologist, καλώς σας βρήκα.
Το γνωρίζω το σχόλιο των συναδέλφων προϊστορικών. Και σε πολλές περιπτώσεις έχουν δίκιο. Δεν είναι τυχαίο ότι η Νέα Αρχαιολογία προήλθε από αυτούς.
Η κατάσταση που ενοχλεί είναι ότι πολλοί – στο εξωτερικό ίσως πάρα πολλοί – αντί για αρχαιολόγοι έχουν γίνει ιστορικοί της τέχνης της αρχαιότητας…και αυτό είναι όχι μόνο βαρετό, αλλά και διαστρεβλωτικό…

Ανώνυμος είπε...

Εχεις δικιο, δυστυχως υπαρχουν πολλοι που αντιμετωπιζουν την κλασσικη αρχαιολογια, απλως και μονο ως ιστορια της τεχνης του ελληνορωμαικου κοσμου. Προφανως ειναι οι ιδιοι, οι οποιοι σε αλλες περιπτωσεις αντιφασκουν και ωρυονται περι καινοτομιων στο χωρο και "interdisziplinary cooperation with a variety of scientific subjects and methods"...

Απο την αλλη μερια, μπορει κανεις να παρατηρησει και τα εξης, οτι δηλ. (και αυτο δεν ισχυει μονο για την Γερμανια)οι τομεις ενασχολησης της κλασσκης αρχαιολογιας διαφοροποιουνται απο Σχολη σε Σχολη. Αυτο οφειλεται κατα κυριο λογο, στους καθηγητες - διευθυντες των εκαστοτε αρχαιολογικων Σχολων, οι οποιοι δημιουργησαν μακροχρονιες παραδοσεις. Το τμημα κλασσικης αρχαιολογιας της Χαιδελβεργης για παραδειγμα, ακολουθει εδω και χρονια την γραμμη που εχει χαραξει ο διευθυντης του, καθ. Tonio Hölscher. Ο διαπρεπης αρχαιολογος, δινει εμφαση στην ερμηνεια της εικονογραφιας (ειτε ειναι μυθολογικη, ειτε ειναι ιστορικου περιεχομενου) στις εκαστοτε πολιτικες και κοινωνικες συνθηκες. Παραλληλα δε, η σχολη της Χαιδελβεργης, κινουμενη σε εναν παραλληλο αξονα, συνεχιζει την παραδοση που ξεκινησαν ο R. Hampe και ο J. Schäfer και συνεχισε ο τωρινος διευθυντης της Γερμανικης Αρχαιολογικης Σχολης στην Αθηνα W.-D. Niemeier. Αυτη ειναι η ερευνα της "Αιγιακης Αρχαιολογιας", οπως συνηθιζουν καποιοι να ονομαζουν την αρχαιολογια των πολιτισμων της εποχης του χαλκου στο Αιγαιο (κυκλαδικου-μινωικου-μυκηναικου). Το ιδιο ομως πεδιο ερευνας, αξιοποιει και το τμημα προιστορικης και πρωτοιστορικης αρχαιολογιας του ιδιου πανεπιστημιου, αξιοποιωντας παραλληλη παραδοση που ξεκινησε ο Milojets με ερευνες στην Θεσσαλια, συνεχισε ο Hauptmann, εδραιωσαν οι Kilian, Podzuweit και Maran μεσω της ανασκαφης της Τιρυνθας!

Σε τελικη αναλυση παντως, θα ελεγα οτι επιτρεπτο ειναι, οτι αρεσει. Και εντος της κλασσικης αρχαιολογιας υπαρχουν τομεις (αναφερθηκε ηδη η αιγιακη αρχαιολογια. Αλλα παραδειγματα: Ετρουσκολογια, αρχαιολογια ρωμαικων επαρχιων) με τους οποιους μπορει καποιος να ασχοληθει. Ειμαι και εγω εναντιον του να αντιμετωπιζεται η αρχαιολογια απλως και μονο ως ιστορια της τεχνης του αρχαιου κοσμου. Αλλα και να δημοσιευονται μονο εργασιες (διατριβες λ.χ.)- καταλογοι αγγειων, γλυπτων και μυθολογικων παραστασεων, με ανεπαρκη ερμηνεια των. Επιστημη ειναι, μπορει να παει και παραπερα. Υπαρχουν ηδη ευτυχως, στις αγγλοσαξονικες χωρες κυριως, δειγματα γραφης που υπερβαινουν αυτα τα συντηρητικα πλαισια.

TaLaS είπε...

Εχεις δικιο, δυστυχως υπαρχουν πολλοι που αντιμετωπιζουν την κλασσικη αρχαιολογια, απλως και μονο ως ιστορια της τεχνης του ελληνορωμαικου κοσμου. Προφανως ειναι οι ιδιοι, οι οποιοι σε αλλες περιπτωσεις αντιφασκουν και ωρυονται περι καινοτομιων στο χωρο και "interdisziplinary cooperation with a variety of scientific subjects and methods"...

Απο την αλλη μερια, μπορει κανεις να παρατηρησει και τα εξης, οτι δηλ. (και αυτο δεν ισχυει μονο για την Γερμανια)οι τομεις ενασχολησης της κλασσκης αρχαιολογιας διαφοροποιουνται απο Σχολη σε Σχολη. Αυτο οφειλεται κατα κυριο λογο, στους καθηγητες - διευθυντες των εκαστοτε αρχαιολογικων Σχολων, οι οποιοι δημιουργησαν μακροχρονιες παραδοσεις. Το τμημα κλασσικης αρχαιολογιας της Χαιδελβεργης για παραδειγμα, ακολουθει εδω και χρονια την γραμμη που εχει χαραξει ο διευθυντης του, καθ. Tonio Hölscher. Ο διαπρεπης αρχαιολογος, δινει εμφαση στην ερμηνεια της εικονογραφιας (ειτε ειναι μυθολογικη, ειτε ειναι ιστορικου περιεχομενου) στις εκαστοτε πολιτικες και κοινωνικες συνθηκες. Παραλληλα δε, η σχολη της Χαιδελβεργης, κινουμενη σε εναν παραλληλο αξονα, συνεχιζει την παραδοση που ξεκινησαν ο R. Hampe και ο J. Schäfer και συνεχισε ο τωρινος διευθυντης της Γερμανικης Αρχαιολογικης Σχολης στην Αθηνα W.-D. Niemeier. Αυτη ειναι η ερευνα της "Αιγιακης Αρχαιολογιας", οπως συνηθιζουν καποιοι να ονομαζουν την αρχαιολογια των πολιτισμων της εποχης του χαλκου στο Αιγαιο (κυκλαδικου-μινωικου-μυκηναικου). Το ιδιο ομως πεδιο ερευνας, αξιοποιει και το τμημα προιστορικης και πρωτοιστορικης αρχαιολογιας του ιδιου πανεπιστημιου, αξιοποιωντας παραλληλη παραδοση που ξεκινησε ο Milojets με ερευνες στην Θεσσαλια, συνεχισε ο Hauptmann, εδραιωσαν οι Kilian, Podzuweit και Maran μεσω της ανασκαφης της Τιρυνθας!

Σε τελικη αναλυση παντως, θα ελεγα οτι επιτρεπτο ειναι, οτι αρεσει. Και εντος της κλασσικης αρχαιολογιας υπαρχουν τομεις (αναφερθηκε ηδη η αιγιακη αρχαιολογια. Αλλα παραδειγματα: Ετρουσκολογια, αρχαιολογια ρωμαικων επαρχιων) με τους οποιους μπορει καποιος να ασχοληθει. Ειμαι και εγω εναντιον του να αντιμετωπιζεται η αρχαιολογια απλως και μονο ως ιστορια της τεχνης του αρχαιου κοσμου. Αλλα και να δημοσιευονται μονο εργασιες (διατριβες λ.χ.)- καταλογοι αγγειων, γλυπτων και μυθολογικων παραστασεων, με ανεπαρκη ερμηνεια των. Επιστημη ειναι, μπορει να παει και παραπερα. Υπαρχουν ηδη ευτυχως, στις αγγλοσαξονικες χωρες κυριως, δειγματα γραφης που υπερβαινουν αυτα τα συντηρητικα πλαισια.

in antis είπε...

talas,

Συμφωνώ σε όλα όσα γράφεις. Όλα εξαρτώνται από τον διευθυντή του κάθε ινστιτούτου και τα επιστημονικά ενδιαφέροντά του. Τώρα αν οι φοιτητές (ιδιαίτερα στα μικρά ινστιτούτα) σπουδάζουν κλασική αρχαιολογία σε ένα ευρύ πεδίο είναι ένα ερώτημα…

Το να δημοσιεύονται διατριβές-κατάλογοι δεν με ενοχλεί, ως το σημείο που δεν επιδιώκουν ερμηνεία με βάση δύο-τρία δημοφιλή εγχειρίδια.

Οι αγγλοσαξονικές χώρες είναι ήδη πολύ μπροστά στον όρο interdisziplinarity, εδώ και δεκαετίες, από τότε που οργάνωσαν τα τμήματα και τις σπουδές κάτω από τον τίτλο classics. Οι Γερμανοί έχουν μείνει πολύ πίσω, τόσο σε νοοτροπία όσο και δομή των κλασικών σπουδών. Μπορεί να οργανώνουν τα τελευταία χρόνια τους συναφείς τομείς κάτω από τον τίτλο Altertumswissenschaften, αλλά απέχουν ακόμη πολύ…